Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1019620
  • Do końca roku: 257 dni
  • Do wakacji: 64 dni

Kartka z kalendarza

ćwiczenia oddechowe

Gimnastyka buzi i języka - 5 minut ćwiczeń oddechowych każdego dnia

Ćwiczenia oddechowe, które proponuję mają na celu:

- wyrobienie oddechu przeponowego

- poszerzenie pojemności płuc

- rozróżnianie fazy wdechu i wydechu

- wyrobienie umiejętności pełnego i szybkiego wdechu i wydłużenia fazy wydechowej

- mówienia na wydechu

- dostosowania długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi

- zsynchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.

Ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie, raz lub dwa razy w ciągu dnia po około 5 minut, a więc przy rozmaitych formach aktywności.

W każdym ćwiczeniu ruchowym przestrzegamy zgodności faz ruchu z fazami oddechowymi:

- przy uniesieniu ramion w górę - wydech nosem

- przy opuszczeniu - wydech ustami

- przy wyproście tułowia - wdech nosem

- przy skłonie - wydech ustami.

Zestaw ćwiczeń oddechowych:

Zestaw I

1. wdech nosem , wydech ustami (ćw. w poz. stoj.)

2. głęboki wdech z wypukleniem klatki piersiowej i długi wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała (ćw. w poz. leż.)

3. dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami: wdech z uniesieniem ramion, wydech z opuszczeniem ramion (ćw. w poz. siedz. i klęczącej).

4. chłodzenie gorącej zupy na talerzu ( ręce złożone na kształt talerza) - dmuchanie ciągłym strumieniem.

Zestaw II

1. wdech z wyciągnięciem rąk przed siebie, wydech z opuszczeniem rąk(ćw. w poz. stoj.)

2. wdech wraz z uniesieniem nóg, wydech wraz z opuszczeniem kończyn (ćw. w poz. leż)

3. dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami : wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie w przód (ćw. w poz. siedz.)

4. dmuchanie na kolanie, wycięte z bibuły listki.

Zestaw III

1. wdech z wyciągnięciem rąk ku górze, wydech z opuszczeniem rąk w dół (ćw. w poz. stoj.)

2. wdech z wyciągnięciem rąk za głowę, wydech z opuszczeniem rąk do tułowia (ćw w poz. leż)

3. wdech z uniesieniem rąk ku górze w pozycji klęczącej, siad na piętach, wydech ze skłonem w przód, ręce oparte na podłodze (ćw. w poz. siedz.)

4. wdychamy zapach lasu- w staniu obok krzesła ,dzieci wykonują na przemian wdech i wydech. Przy wdechu - stają na palcach i unoszą ręce. Przy wydechu- opadają na całe stopy i opuszczają ręce.

Zestaw IV

1. wdech z podniesieniem rąk w górę, w bok, wydech ze skłonem w przód (ćw. w poz. stoj.)

2. wdech z uniesieniem nóg i wyciągnięciem rąk jak najdalej od siebie, wydech wraz z rozluźnieniem całego ciała (ćw. w poz. leż)

3. wdech oczy otwarte, wydech z zamknięciem oczu i rozluźnieniem mięśni (ćw. w poz. siedz.)

4. dzieci siadają w kole, w środku leży duża obręcz. Każde dziecko otrzymuje kulę z waty i próbuje ją wdmuchać do środka koła. Zabawę powtarzamy 2, 3 razy.

Zestaw V

1. wdech - ręce na biodrach , skłon w bok, wydech w pozycji wyprostnej (ćw. w poz. stoj.)

2. wdech z przyciśnięciem rąk do podłogi, wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała (ćw. w poz. leż)

3. wdech w pozycji siedzącej, wydech podczas kładzenia się na plecy (ćw. w poz. siedz.)

4. Jesienny wiatr.

Dzieci, stają w rozsypce, robią wdech, a następnie długi wydech ustami, naśladując dmuchanie wiatru.

Zestaw VI

1. Wdech z odchyleniem rąk do tyłu i wypukleniem klatki piersiowej, wydech z opuszczeniem rąk (ćw. w pozy. stoj.)

2. wdech z uniesieniem rąk ku górze w pozycji klęczącej, siad na piętach, wydech ze skłonem w przód, ręce oparte na podłodze.(ćw. w pozy. siedz.)

3. leżenie tyłem wdech ustami, siad prosty wydech (ćw. w poz. leż)

4. Dzieci otrzymują kartki z bloku dużego formatu i słomki.

Pędzlem nakładają kilka kropel farby, a następnie je rozdmuchują w jednym kierunku.

Zestaw VII

1. wdech z przyciągnięciem rąk, barków do ściany , uwypukleniem klatki piersiowej, wydech z opuszczeniem rąk, odsunięcie się od ściany i ugięciem kolan. (ćw. w pozy. stoj.)

2. leżenie przodem wdech ustami (pozycja foka), wydech nosem (ćw. w pozy. leż)

3. siad wyprostny wdech ustami, wydech w pozycji leżącej (ćw. w pozy. siedz.)

4. Dzieci tworzą krąg, a nauczyciel zapowiada: będziemy balonikami, więc musimy napełnić się powietrzem. Ręce kładziemy na brzuchu. Wolno wciągamy powietrze nosem i sprawdzamy rączkami, jak nasze brzuszki nadymają się. A teraz wypuszczamy powietrze ustami. Ręce sprawdzają czy w baloniku nie ma powietrza. Ćwiczenia powtarzamy na stojąco, a następnie na leżąco.

Ciekawe ćwiczenia w formie zabawowej (wplatane w tok zajęć lub zabawę):

1. "Misie" śpią, oddychają nosem (wdech i wydech nosem).

2. Naśladowanie odgłosu pracującego odkurzacza. Dzieci leżą na plecach, na podłodze, głęboko wciągają powietrze nosem, a następnie wypuszczają buzią , potem naśladują odgłos odkurzacza.

3. Dmuchanie na kuleczki śniegowe. Dzieci dzielimy na 3 lub 4 grupy tworzące koła. W środku każdego koła leży obręcz. Dzieci otrzymują kulki z waty. Zadaniem dzieci jest wdmuchnąć kulki z waty do środka obręczy. Nie wolno przy tym używać rąk.

4. Wyścigi pudełek. Dzieci dmuchają na pudełka, starając się jak najszybciej przebyć drogę z jednego końca sali na drugi.

5. Chuchanie na zmarznięte ręce.

6. Gwiazdki. Dmuchanie na trzymane przed sobą gwiazdki zawieszone na nitkach.

7. Naśladowanie odgłosów podmuchu wiatru, buczenia trzmieli i śpiewu ptaków.

8. Dmuchanie na "poparzony" ogniem palec.

9. Dmuchanie na kwiatki z bibuły (tak aby nie upadły na podłogę)

10. Dmuchanie papierków po cukierkach. Dzieci otrzymują kolorowe papierki po cukierkach, oglądają je, a następnie kładą na podłodze i dmuchają na nie tak aby się przesuwały.

11. Dmuchanie małych kuleczek z papieru leżących na dywanie. Zdmuchiwanie małych kulek z ręki.

12. Dmuchanie na wiatraczek (sprawdzenie czy się porusza)

13. Lokomotywa oddaje nadmiar pary: ffff lub szszsz.

14. Pociąg stoi gotowy do odjazdu, lokomotywa sapie -pf, pf, pf, pociąg powoli rusza i jedzie coraz szybciej -cz, cz, cz,

15. Gwizdanie gwizdkiem, gwizdanie na jednym wydechu.

16. Spacer po łące- podchodzenie do kwiatów i wąchanie ich.

17. Wdmuchiwanie piłeczek pingpongowych do bramek - zabawy w parach lub do siebie.

18. Wyścig myszek. Na dużej kartce papieru narysowany jest tor wyścigowy, zadaniem dzieci jest dmuchanie przez słomkę na papierową myszkę -czyja myszka pierwsza dotrze do mety.

19. Dmuchanie na własną grzywkę.

20. Czarodziejski obrazek. Każde dziecko dostaje kartkę , na której jest kropla tuszu, dziecko dmucha na nią przez słomkę tak, aby powstał czarodziejski obrazek.

21. Echo- powtarzanie z prowadzącym sylab: ma, me, mu, mi, my,.

22. Naśladowanie szelestu liści w parku.

23. Puszczanie baniek mydlanych.

24. Gra na trąbce, gwizdkach, flecie.

25. Zdmuchiwanie lekkich przedmiotów ze stołu.

26. Zatrzymywanie oddechu na 3-4 minuty.

Literatura:

  • "Dbaj o zdrowie" E.Krejner
  • "Minimum Logopedyczne" G. Demel
  • "Domowe zabawy logopedyczne" M. Dembińska